RETOURVOORWAARDEN EN HERROEPINGSRECHT WAB BV – STOCKSUPPLY.BE, HIERNA ‘STOCKSUPPLY’ GENOEMD
Het herroepingsrecht is niet van toepassing voor rechtspersonen of voor producten aangekocht door een natuurlijk persoon voor beroepsgebruik.
Het herroepingsrecht geldt niet bij een verkoop of afhaling in een fysieke winkel of depot van Stocksupply. Het herroepingsrecht geldt alleen als de verkoop op afstand (dus in de webshop) is gesloten.
Binnen welke termijn kan de klant afzien van zijn aankoop en hoe doet hij of zij dat?
De klant, of de door de klant aangewezen partij niet-vervoerder, dient binnen de 14 kalenderdagen vanaf de dag die volgt op de dag van de levering of de fysieke inbezitneming van het product, via een aangetekend schrijven zijn herroepingsrecht uit te oefenen, en binnen de 14 kalenderdagen te rekenen vanaf de dag van uitoefening van het herroepingsrecht of de gedane mededeling het of de producten terug te sturen.
De klant kan na de kennisgave van het uitoefenen van zijn herroepingsrecht, het retourproduct op afspraak ook afgeven in een winkel of depot van Stocksupply, zonder enige kosten.
In geval van verschillende leveringen bij één bestelling, begint de 14 daagse herroepingstermijn te lopen vanaf de fysieke inbezitname van het laatste goed. In het geval van verschillende leveringen voor één bestelling van één product, begint de 14 daagse herroepingstermijn te lopen vanaf de fysieke inbezitname van het laatste onderdeel van dat ene product.
De klant is niet verplicht een reden op te geven waarvoor hij of zij afziet van de aankoop.
Wanneer en hoe wordt de klant terugbetaald bij een retour?
Indien de klant laat weten af te zien van zijn aankoop, geldt vanaf het moment van kennisgeving door de klant, een periode van veertien dagen om de bestelling volledig terug te betalen (inclusief leveringskosten en taksen). Er mag weliswaar gewacht worden totdat de retourzending terug is ontvangen.
De klant heeft bij retour recht op volledige terugbetaling van zijn aankoopkosten (exclusief de retourkost zelf) min aftrek van de waardevermindering die zal worden doorgerekend voor de kosten die verbonden zijn aan de herverpakking, het opnieuw etiketteren, de droogkuis van kleding, enz… Het aangerekende bedrag voor de waardevermindering is enkel de werkelijke kost die verbonden is aan het opnieuw verkoopbaar maken van het product.
Stocksupply behoudt zich het recht voor te wachten tot terugbetaling tot het product of de producten werden ontvangen, of de klant heeft aangetoond dat alle producten werden teruggezonden. Stocksupply aanvaardt in dat geval enkel een bewijs van aangetekende zending via bpost en een foto van het product en foto van het postpakket. De klant zal spontaan op aanvraag het colli nummer opgeven zodat dit via bpost kan nagegaan worden.
Vervolgens wordt binnen een termijn van 14 kalenderdagen na ontvangst van de producten of bewijs van terugzending, zoals hierboven omschreven, de volledige betaalde aankoopsom terugbetaald, en dit via dezelfde betalingswijze als bij bestelling gebruikt werd. Er wordt niet in cash uitbetaald. Stocksupply behoudt zich ten allen tijde het recht voor het bedrag van de waardevermindering van het product, waar de klant voor aansprakelijk is, af te trekken van de terug te betalen aankoopsom.
Bijkomende kosten inzake de levering, als de klant uitdrukkelijk voor een andere wijze van levering heeft ingestemd dan de door Stocksupply aangeboden goedkoopste standaardlevering, worden niet terugbetaald.
Stocksupply vraagt de consument in geval van retourzending naar de reden van herroeping, maar deze is niet verplicht tot opgave van zijn reden(en).
Welke verplichtingen heeft de consument tijdens zijn bedenktijd?
Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in bovenstaande paragraaf.
De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.
Wanneer en hoe dient de klant het product, waarvan hij afziet van de aankoop, terug te sturen?
De klant dient het geleverde product binnen veertien dagen terug te sturen nadat hij of zij de verkoper informeerde over de herroeping.
Stocksupply vraagt de klant rekening te houden met onderstaande elementen en procedure bij retourzendingen:
- De terugzendkosten zijn voor rekening van de klant.
- Het terugzend- of terugbrengadres is WAB BV – Stoksupply, Demerstraat 14 te 3590 Diepenbeek. Terugbrenging kan enkel op afspraak. Stocksupply aanvaardt in geval van terugzending enkel een bewijs van aangetekende zending via bpost en een foto van het product en foto van het postpakket. De klant zal spontaan op aanvraag het colli nummer opgeven zodat dit via bpost kan nagegaan worden.
- De klant gebruikt bij voorkeur dit het modelformulier dat is opgelegd door Europa,
- Er wordt gevraagd de goederen terug te sturen in de originele verpakking, met alle geleverde toebehoren en in originele staat. Stocksupply behoudt zich het recht voor om bij beschadigde, onvolledige of geïnstalleerde goederen de klant aansprakelijk te houden voor de waardevermindering die het gevolg is van het gebruik van de goederen, dat verder gaat dan nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen en bijgevolg zal een bedrag afgehouden worden bij terugbetaling overeenkomstig met de schade.
- Stocksupply behoudt zich het recht voor te wachten tot terugbetaling tot het product of de producten werden ontvangen, of de klant heeft aangetoond dat alle producten werden teruggezonden. Stocksupply aanvaardt in dat geval enkel een bewijs van aangetekende zending via bpost en een foto van het product en foto van het postpakket. De klant zal spontaan op aanvraag het colli nummer opgeven zodat dit via bpost kan nagegaan worden.
- Vervolgens wordt binnen een termijn van 14 kalenderdagen na ontvangst van de producten of bewijs van terugzending, zoals hierboven omschreven, de volledige betaalde aankoopsom terugbetaald, en dit via dezelfde betalingswijze als bij bestelling gebruikt werd. Er wordt niet in cash uitbetaald. Stocksupply behoudt zich ten allen tijde het recht voor het bedrag van de waardevermindering van het product, waar de klant voor aansprakelijk is, af te trekken van de terug te betalen aankoopsom.
- Bijkomende kosten inzake de levering, als de klant uitdrukkelijk voor een andere wijze van levering heeft ingestemd dan de door Stocksupply aangeboden goedkoopste standaardlevering, worden niet terugbetaald.
- Ingeval van uitoefening van het herroepingsrecht, zal de klant de producten met alle middelen en op eigen risico en kosten terugzenden naar of terugbezorgen aan Stocksupply. Verzendingen “port betaald door de bestemmeling” en “tegen rembours” worden geweigerd.
Mag de klant een product uitproberen en daarna alsnog terugsturen?
De klant heeft het recht om zijn aankoop uit te proberen en te inspecteren. Om zijn eigenschappen te leren kennen en om zeker te zijn dat het wel goed werkt.
Wanneer heeft de klant geen herroepingsrecht?